Større fokus på karakterer øger eksamensangst

Pressemeddelelse, 6. maj 2015

To grupper af kursister lider særligt af eksamensangst: Dem med vanskeligheder og lavt selvværd og de ambitiøse 12-tals piger. KVUC’s psykologiske rådgiver oplever, at eksamensangst fylder mere i takt med det store fokus på karakterer og adgangskrav.

Billede fra video om eksamensangst20-årige Josefine Wieland fortæller sin personlige historie i en video - klik

Sidste år udviklede KVUC et website om eksamensangst. På sitet kan kursister via 23 spørgsmål teste sig selv, og der er viden og øvelser, som kan være til hjælp. Fx kan lytteøvelser med fokus på vejrtrækning være gavnlige.

"Jeg græd en hel time aftenen før min eksamen"

20-årige Josefine Wieland blev færdig med hf på KVUC i sommeren 2014. Hun fortæller i et videointerview, hvordan følelserne styrede hende fuldstændigt:

- "Jeg græd en hel time aftenen før min biologieksamen. Jeg var sikker på, alt ville gå galt, og at det ville blive pinligt. Men jeg skiftede fokus til at tænke positivt og til at tænke på andre ting, væk fra nervøsiteten. Det gav en ro og tro på, at jeg gjorde det så godt, jeg kunne. Jeg tror, jeg er blevet bedre til at tackle de næste eksaminer”, fortæller Josefine Wieland.

Solveig Heide-Jørgensen har stået for KVUC’s psykologiske rådgivning siden 2007. Hun oplever, at angsten for eksaminer dukker hyppigere op i de personlige samtaler med kursisterne:

- “Jeg har set mange gå helt ned i eksamensperioderne. Det er ikke så meget de faglige vinkler, men mere angsten for selve eksamen, angsten for ikke at kunne præstere det forventede og angsten for  at lide nederlag der spiller ind. I de sidste otte år har vi tilbudt kurser i eksamensangst op mod hver eksamenstermin, og igen i år tilbyder vi tre kurser for i alt 75 kursister”, fortæller Solveig Heide-Jørgensen.

De sårbare og de superambitiøse

Solveig Heide-Jørgensen oplever, at mange kursister af forskellige grunde oplever et større pres, og at det er med til at øge angsten for eksamen.

- “Jeg ser to meget forskellige grupper, der er særligt udsatte. Dels er der er gruppen af meget sårbare kursister, der skal videre. Måske har de været uden for uddannelsessystemet i en række år, måske kæmper de for at komme ud af arbejdsløshed. Denne gruppe har ofte massive personlige og sociale udfordringer. For dem betyder dårlige resultater måske vanskeligheder med at forsørge sig selv og usikkerhed om fremtiden. Dels er der gruppen af superdygtige kursister, der stiller store krav til sig selv, og som gerne vil ind på deres drømmeuddannelse. Ganske ofte kan verden fx bryde sammen for ambitiøse piger, hvis de får et 7-tal, fortæller KVUC’s psykologiske rådgiver.

På kurserne mod eksamensangst forsøger Solveig Heide-Jørgensen at lære kursisterne at håndtere angst og negative tanker og få dem til at blive bevidste om, at de negative tanker påvirker adfærd og handlinger og dermed skaber en negativ cirkel.

Det skal blive mere naturligt at tale om eksamensangst

For to år siden startede den psykologiske rådgivning med at udvikle websitet om eksamensangst sammen med KVUC’s e-learningafdeling.

- “Målet er at nu ud til flere, så oplevelser omkring eksamensangst bliver mere anerkendte, og det bliver nemmere at tale sammen om det. Nogle har måske mindre lyst til at møde fysisk op til et kursus men vil gerne lade sig inspirere på anden vis”, fortæller Solveig- Heide-Jørgensen.

For KVUC er kurserne mod eksamensangst og den psykologiske rådgivning også led i arbejdet for at flere til at gennemføre deres uddannelser. En evaluering af den psykologiske rådgivning i 2012 viste, at gennemførselsprocenten blandt de kursister, der faktisk benytter den psykologiske rådgivning er højere end KVUC’s generelle gennemførselsprocent.

Yderligere oplysninger:
Se test, øvelser og videointerview med kursisten Josefine på hjemmesiden eksamensangst.kvuc.dk.

Læs flere nyheder fra KVUC

Her bor vi

Cookies er nødvendige for at få hjemmesiden til at fungere. Hvis du klikker videre på siden, accepterer du vores brug af cookies.